Witajcie,
w przyszły piątek już się spotykamy. Pisaliśmy już dokładnie o tym, co przygotował dla Was dorosły wykładowca - dr Kokurewicz.
Poniżej zamieszczamy tym razem dokładne informacje, które otrzymaliśmy od grupy Młodych Prelegentów odnośnie ich wykładu.
Wykładowcami
ze Szkoły Podstawowej im. Tony/ego Halika z Górznej będą Julia
Cieślik i Martyna Kędzia uczennice klasy V - lat 11 oraz ze
Społecznej Szkoły Podstawowej w Zalesiu - Emilka Pielichowska - też
z V klasy.
Nasi Młodzi Prelegenci już się intensywnie przygotowują do spotkania z nami. Tutaj możecie obejrzeć zdjęcia.
PRZEBIEG
ZAJĘĆ:
Rozpoczynamy
zajęcia od krótkiej prezentacji multimedialnej przedstawiającej
przygotowania Christy McAuliffe do przeprowadzenia eksperymentów
podczas zamierzonego lotu wahadłowcem Chellenger. Rośliny (fasolki
mung), które miały być tam hodowane w uprawie hydroponicznej i
aeroponicznej (aeroponicznej dla znacznego zmniejszenia ilości wody
zabieranej na orbitę której, której to wody w takiej uprawie
wystarczy bardzo niewiele i znacznie to obniży koszty
przedsięwzięcia kosmicznego). Kiełki fasoli mung miały
w przyszłości stanowić zdrowy, bo bogaty w witaminy pokarm
kosmonautów. Zadaniem uczniów było wykonanie podobnego
doświadczenia w warunkach klasy szkolnej.
Podczas
zajęć uczniowie omówią doświadczenie „Zaginiona lekcja
hydroponiki Christy McAuliffe, czyli jak hodować fasolę na
orbicie, wg instrukcji.
Zostanie
przedstawiona zasada i potrzeba oszczędzania wody, wyjaśnione będą
pojęcia hydroponika i aeroponika. Uczniowie dokonają analizy
ilościowej i jakościowej roślin doświadczalnych oraz wskażą
korzyści płynące z oszczędnej gospodarki wodą.
CELE ZAJĘĆ:
Słuchacze
powinni:
• znać
pojęcie <oszczędne gospodarowanie wodą>;
• stawiać
hipotezę badawczą
• prowadzić
dzienniczek obserwacji,
• wyciągać
wnioski z doświadczenia,
• przedstawić
wyniki w formie graficznej.
MATERIAŁY
POMOCNICZE
10
plastikowych butelek po napojach o poj. 500 ml,
• dwa
zraszacze (do wody i do roztworu nawozu),
• gazę
z apteki,
• torebkę
nasion fasoli mung ze sklepu ogrodniczego – koszt około 2 zł,
• przeźroczysta
taśma klejąca do połączenia ze sobą wszystkich pojemników tak
aby
znajdowały
się w jednej linii (ułatwi to przeprowadzanie eksperymentu oraz
porównanie
i fotografowanie roślin),
• nożyczki
z ostrym czubkiem,
• etykiety
– po jednej na każdy pojemnik,
• czarną
podkładka pod rośliny ułożone w jednej linii po zakończeniu
eksperymentu, to
ułatwi
zmierzenie, o ile urosły,
• lupa
do obserwacji kiełków i korzonków,
• notes
lub specjalnie sporządzony dziennik obserwacji i długopis do
zapisywania
wyników,
• aparat
fotograficzny do codziennego fotografowania roślin,
• linijkę
do mierzenia długości korzeni,
• pojemnik
na wodę z kranu.
Wszystko
to przywieziemy ze sobą i opowiemy jak wszystko przebiegało.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz