sobota, 7 grudnia 2013

Spotkanie z hydroponiką.

Witajcie, 
w przyszły piątek już się spotykamy. Pisaliśmy już dokładnie o tym, co przygotował dla Was dorosły wykładowca - dr Kokurewicz.
Poniżej zamieszczamy tym razem dokładne informacje, które otrzymaliśmy od grupy Młodych Prelegentów odnośnie ich wykładu.

Wykładowcami ze Szkoły Podstawowej im. Tony/ego Halika z Górznej będą Julia Cieślik i Martyna Kędzia uczennice klasy V -  lat 11 oraz ze Społecznej Szkoły Podstawowej w Zalesiu - Emilka Pielichowska - też z V klasy. 

Nasi Młodzi Prelegenci już się intensywnie przygotowują do spotkania z nami. Tutaj możecie obejrzeć zdjęcia.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Rozpoczynamy zajęcia od krótkiej prezentacji multimedialnej przedstawiającej przygotowania Christy McAuliffe do przeprowadzenia eksperymentów podczas zamierzonego lotu wahadłowcem Chellenger. Rośliny (fasolki mung), które miały być tam hodowane w uprawie hydroponicznej i aeroponicznej (aeroponicznej dla znacznego zmniejszenia ilości wody zabieranej na orbitę której, której to wody w takiej uprawie wystarczy bardzo niewiele i znacznie to obniży koszty przedsięwzięcia kosmicznego). Kiełki fasoli mung miały w przyszłości stanowić zdrowy, bo bogaty w witaminy pokarm kosmonautów. Zadaniem uczniów było wykonanie podobnego doświadczenia w warunkach klasy szkolnej.
Podczas zajęć uczniowie omówią doświadczenie „Zaginiona lekcja hydroponiki Christy McAuliffe, czyli jak hodować fasolę na orbicie,  wg instrukcji. 
Zostanie przedstawiona zasada i potrzeba oszczędzania wody, wyjaśnione będą pojęcia hydroponika i aeroponika. Uczniowie dokonają analizy ilościowej i jakościowej roślin doświadczalnych oraz wskażą korzyści  płynące z oszczędnej gospodarki wodą.
CELE ZAJĘĆ:
Słuchacze powinni: 
•         znać pojęcie <oszczędne gospodarowanie wodą>;
•         stawiać hipotezę badawczą
•         prowadzić dzienniczek obserwacji,
•         wyciągać wnioski z doświadczenia,
•         przedstawić wyniki w formie graficznej.

MATERIAŁY POMOCNICZE 
10 plastikowych butelek po napojach o poj. 500 ml,
• dwa zraszacze (do wody i do roztworu nawozu),
• gazę z apteki,
• torebkę nasion fasoli mung ze sklepu ogrodniczego – koszt około 2 zł,
• przeźroczysta taśma klejąca do połączenia ze sobą wszystkich pojemników tak aby
znajdowały się w jednej linii (ułatwi to przeprowadzanie eksperymentu oraz
porównanie i fotografowanie roślin),
• nożyczki z ostrym czubkiem,
• etykiety – po jednej na każdy pojemnik,
• czarną podkładka pod rośliny ułożone w jednej linii po zakończeniu eksperymentu, to
ułatwi zmierzenie, o ile urosły,
• lupa do obserwacji kiełków i korzonków,
• notes lub specjalnie sporządzony dziennik obserwacji i długopis do zapisywania
wyników,
• aparat fotograficzny do codziennego fotografowania roślin,
• linijkę do mierzenia długości korzeni,
• pojemnik na wodę z kranu.
Wszystko to przywieziemy ze sobą i opowiemy jak wszystko przebiegało.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz